Tydligare information om abonnemangskostnader efter påtryckningar från EU
Nyhet: Publicerad 20 februari 2023
Mastercard, Visa och American Express har ändrat sina processregler efter dialog med myndigheter inom EU.
Omkring tio procent av konsumenterna inom EU har någon gång blivit lurade att teckna ett oönskat abonnemang. Konsumenter kommer fortsättningsvis få tydligare information om abonnemangskostnader.
Konsumenten tror att de ska få prova något gratis eller att de accepterar ett erbjudande till väldigt låga priser. I själva verket har konsumenten ovetandes ingått ett avtal om återkommande betalningar. Viktig information om vad abonnemanget egentligen kostar har gömts undan eller helt utelämnats.
Dialog för att uppfylla EU:s lagstiftning
Nu har EU:s konsumentskyddsmyndigheter, under ledning av den danska konsumentombudsmannen, fört en dialog med kreditkortsföretagen Mastercard, Visa och American Express om problemet.
Kreditkortsföretagen har nu förändrat sina processregler så att de uppfyller EU:s konsumentlagstiftning. Förändringarna ska säkerställa att handlare ger konsumenter tydlig information om abonnemangskostnader innan de ingår avtal. Det innebär att kostnaderna för återkommande betalningar (dvs. abonnemangskostnaderna) ska framgå redan när konsumenten fyller i sina betaluppgifter, exempelvis kan det stå: - Ditt pris 0 kr till 2023-03-20 - Därefter 99 kr/månad – Jag är nöjd med att de större kreditkortsföretagen nu kräver att handlare tillhandahåller fullständiga abonnemangskostnader när konsumenter uppger sina kreditkortsuppgifter. Vi uppmuntrar alla betaltjänstleverantörer att följa kreditkortsföretagens exempel och bidra till ökad e-handelssäkerhet genom att avskräcka bedrägliga handlare att lura konsumenter genom vilseledande webbdesign, säger Didier Reynders EU-kommissionär med ansvar för rättsliga frågor.
Läs mer om hur kreditkortsföretagen kommer uppfylla kraven (engelska)
Källa: Konsument Europa