Europeiska konsumentskyddsmyndigheter kritiserar Temu för bristande konsumentskydd

Nyhet: Publicerad 8 november 2024

Genom ett samarbete inom det europeiska konsumentskyddsnätverket CPC, Consumer Protection Cooperation Network, har Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Temu.

Idag inleds en formell granskning av EU-kommissionen och CPC-nätverket. Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter och myndigheterna kräver att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.

Konsumentverket har tillsammans med övriga myndigheter inom CPC-nätverket arbetat under en längre för att utreda alla misstänkta överträdelser och sammanställa bevisningen från samtliga medlemsländer.

Framför att vill man i granskningen titta på marknadsföringsmetoder som besökare på Temus webbplats råkar ut för. Det handlar om metoder som kan anses vara vilseledande eller aggressiva och som kan ha en negativ påverkan på konsumenters köpbeslut. Det handlar också om vilken information som digitala marknadsplatser är skyldiga att ge enligt EU-rätten.

EU-kommissionen och CPC-nätverket har sett följande brister:

  • Falska rabatterbjudanden. Ger intrycket av att produkten säljs med rabatt när det inte stämmer.

  • Påtryckningar. Pressar konsumenter att fatta överilade köpbeslut med falska påståenden att produkten är på väg att ta slut, eller liknande metoder.

  • Påtvingade spel. Tvingar konsumenter att spela på ett ”lyckohjul” där viktig information om villkoren för spelet göms.

  • Utebliven eller vilseledande information. Ger otillräcklig eller felaktig information om den lagstadgade ångerrätten. Det framgår inte heller att en order måste uppgå till ett visst belopp för att köpet ska kunna slutföras.

  • Falska konsumentrecensioner. Ger otillräcklig information om på vilket sätt Temu säkerställer att recensioner lämnas av personer som faktiskt har använt produkten.

  • Dold kontaktinformation. Försvårar för konsumenter att lämna klagomål eller ställa frågor.

Nätverket har också ställt ett antal frågor till Temu med anledning av flera andra misstänkta överträdelser bland annat kopplat till pris, ranking och miljöpåståenden. Temu har nu en månad på sig att svara på kritiken och lämna förslag på hur de ska komma till rätta med bristerna.

Läs mer på EU kommissionens webbplats (på engelska)

Till alla nyheter