EU-samordnad granskning visar på vilseledande webbdesign
Nyhet: Publicerad 2 februari 2023
En samordnad EU granskning visar att148 nätbutiker av 399 använder sig av webbdesign som riskerar att vilseleda konsumenter.
För att se hur utbrett problemet med vilseledande webbdesign är tittade man i granskningen på tre typer av den här sortens metoder. En av myndigheterna som deltog i den omfattande granskningen tillsammans med övriga konsumentmyndigheter i EU:s medlemsstater är ECC Sveriges värdmyndighet, Konsumentverket. Vilseledande webbdesign eller Dark patterns som det också kallas, är användargränssnitt, till exempel webbplatser och applikationer, som medvetet utformats för att vilseleda eller manipulera konsumenter för att fatta köpbeslut de annars inte skulle ha tagit och som främst gynnar säljaren. Granskningen tog sikte på tre typer av metoder:
Fejkade nedräkningar av erbjudanden för att stressa konsumenter att slå till,
användargränssnitt som skapats för att styra konsumenter till att köpa en viss vara och
dold information.
Granskningen visade att:
42 nätbutiker använde fejkade nedräkningar av erbjudanden
54 nätbutiker styrde på olika sätt konsumenter för att välja dyrare produkter eller prenumerationer
70 nätbutiker dolde viktig information eller gjorde den svår att hitta.
På de webbplatser och applikationer som granskades på den svenska marknaden identifierades inte några fejkade nedräkningar av erbjudanden, och endast ett fåtal fall av dold information och design för att styra konsumenten till ett annat val. Nu är det upp till konsumentmyndigheter i respektive medlemsland att avgöra om det ska inledas tillsynsärenden för butikerna med brister.
Källa: Konsument Europa