ECC Sverige byter namn och blir åter Konsument Europa
Nyhet: Publicerad 11 januari 2024
Under 2020 bytte dåvarande Konsument Europa namn på sin verksamhet till ECC Sverige. Nu, fyra år senare byter verksamheten tillbaka till Konsument Europa.
Anledningen till att vi byter tillbaka namnet är att vi under åren som gått förstått att konsumenter, men också andra intressenter runt om i Sverige har haft svårt att förstå den förkortning vi använt. Inte heller det fullständiga engelska namnet har gett någon riktig förklaring om den tjänst som finns tillgänglig hos en svensk myndighet. Namnbytets syfte från start var för att ECC Sverige skulle närma sig ECC nätverket som vi även fortsatt är en del av.
- Genom att byta tillbaka till Konsument Europa tror vi att det blir enklare att förklara vilka vi är och vilket stöd vi kan ge konsumenter genom vår tjänst tillsammans med Konsumentverket, säger Nadia Boussaid Petersson som är Direktör för Konsument Europa. Precis som tidigare kommer konsumenter som har gränsöverskridande problem inom EU, Norge Island och Storbritannien i kontakt med Konsument Europa via Konsumentverkets vägledning. Konsument Europa arbetar förebyggande med att ge information om konsumenters rättigheter inom EU. Vid en tvist kan Konsument Europa, i vissa fall, även medla med företag genom ECC-nätverket.
Källa: Konsument Europa