50 år av konsumentskydd
Nyhet: Publicerad 8 mars 2023
För ett halvt sekel sedan inrättade Europeiska unionen fem grundläggande konsumenträttigheter som utgjorde grunden för all EU:s konsumentpolitik och alla konsumentregler.
I dag står dessa standarder för konsumentskydd i centrum för EU:s inre marknad. För att fira denna milstolpe har Europeiska kommissionen publicerat en tidskrift med massor av berättelser från de människor som hjälper till att forma konsumentpolitiken och dess effekter.
Berättelser från konsumenter
Tidningen innehåller bland annat berättelser från konsumenter som vänt sig till ECC nätverket för att få hjälp i vissa märkliga situationer.
En av dessa konsumenter var Claudia från Italien som fick en låda fiskmedicin istället för telefonen hon hade beställt. Eller Ivan från Rumänien, som enligt ett biluthyrningsföretag varit med om en bilolycka han inte visste något om.
Mycket har hänt sen starten
Mycket har förändrats sedan 1972 och vi lever nu i en globaliserad och digitaliserad värld. Därför ser tidningen inte bara tillbaka på tidigare och nuvarande framgångar, utan utforskar också hur regleringen kan förbättras och hålla jämna steg med tiden.
Stephen Russell, Director-General från ANEC, den europeiska konsumentrösten inom standardisering, beskriver hur ANEC välkomnar förslaget till en ny förordning om allmän produktsäkerhet. Organisationen har beräknat att olyckor och skador orsakade av osäkra produkter fortfarande kostar vårt samhälle 11,5 miljarder euro varje år.
Maike Jansen från Ecommerce Europe argumenterar för "kanalneutrala" detaljhandelsregler, eftersom både konsumenter och företag omfamnar de suddiga gränserna mellan online- och offlineshopping.
Roberto Viola, Director-General for Content and Technology, förklarar hur barn är aktivt involverade i att skapa en kod för åldersanpassad design för det onlineinnehåll de interagerar med. Genom att skapa säkra och åldersanpassade onlineupplevelser säkerställer den europeiska strategin för ett bättre internet för barn barns integritet, säkerhet och trygghet.
Marie-Paule Benassi, Head of Unit Consumer enforcement and redress, redogör för en proaktiv strategi för konsumentskydd i form av en "sweep". Under 2022 genomförde nätverket för konsumentskyddssamarbete en uppsättning kontroller av biluthyrningsförmedlare, efter information från ECC-nätverket och Europeiska kommissionen. Av de kontrollerade webbplatserna uppfyllde endast 45 % – mindre än hälften – EU:s standarder.
Kan konsumenterna hjälpa EU att uppnå målen i den gröna given? Europaparlamentets ledamot Biljana Borzan tycker att svaret är "ja" och tar upp kampanjen Rätten till reparation. 77 % av konsumenterna i EU säger att de hellre reparerar än köper en ny produkt.
Läs hela artiklarna och fler berättelser från dem som hjälpte till att forma EU:s konsumentpolitik, de som känner av dess effekter idag och ta reda på vad som står högst upp på dagordningen de närmaste åren. Läs tidningen på ECC nätverkets gemensamma webbplats
Källa: Konsument Europa