This section is not available in English
If you want to read the latest news in English, please visit the website of the European Commission. Go to the European Commission's website
Konsumenter känner sig vilseledda av byMetis
Nyhet: Publicerad 11 april 2024
Det är vanligt att konsumenter surfar för att hitta hur de ska göra för att säga upp ett abonnemang hos till exempel ett gym och sedan klickar på en av de sponsrade länkarna i sökresultatet. I stället för att hamna hos företaget som de vill säga upp tjänsten hos, har de hamnat på företaget byMetis webbplats.
Ett problem inom stora delar av EU
Företaget verkar inom EU vilket gör att anmälningar strömmat in till flera kontor i ECC-nätverket och till Konsumentverket mot företaget Bymetis, Många vittnar om att sidan de surfat till har förefallit vara det egentliga företagets webbplats. De som debiterats vidhåller att det inte framgått att det skulle kosta pengar att avsluta abonnemanget och att det heller inte verkar som Bymetis har fullgjort tjänsten.
Det är först i efterhand man förstått att det i själva verket är till Bymetis man klickat sig till – ett nederländskt företag som tar 400 kronor för att hjälpa till med att säga upp abonnemang.
– Vi ser att det inte enbart är svenska konsumenter som känner sig vilseledda av det här företaget, säger Nadia Boussaid Petersson, chef för Konsument Europa.
Många anmälningar inom ECC-nätverket
Statistik från ECC-nätverket visar att många konsumenter runt om i Europa känner sig drabbade och anmäler det till våra systerkontor runt om i EU. Hittills har strax över 500 ärenden registrerats mot företaget.
I Sverige anmäler konsumenter till Konsumentverket och hittills rör det sig totalt om 174 anmälningar och över 200 vägledningsärenden som inkommit till Konsumentverket om Bymetis.
Source: ECC Sweden