This section is not available in English
If you want to read the latest news in English, please visit the website of the European Commission. Go to the European Commission's website
Bedragare utger sig för att representera ECC-nätverket
Nyhet: Publicerad 11 december 2024
Det har kommit till ECC-nätverkets (European Consumer Centres Network) kännedom att bedragare kontaktar konsumenter runt om i Europa och utger sig för att representera nätverket. Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket, vill varna för dessa försök att lura konsumenter på pengar.
Bedragarna riktar sig främst till personer som tidigare utsatts för bedrägerier och erbjuder falsk hjälp med att återfå förlorade pengar. Deras agerande har ingenting att göra med ECC-nätverket eller Konsument Europa.
Så går bedrägeriet till
Bedragarna kontaktar sina offer via telefon eller e-post och säger sig representera ECC-nätverket. De riktar sig ofta till personer som tidigare utsatts för bedrägerier med finansiella produkter. Under samtalen hävdar de att de kan hjälpa konsumenten att få tillbaka förlorade pengar. I sin kommunikation påstår bedragarna:
Att pengarna har lokaliserats på ett konto i en schweizisk bank i London.
Att konsumenten måste lämna ut personlig information för att identifiera sig och få tillbaka pengarna.
Att om informationen inte lämnas senast den 30 december 2024, kommer pengarna att doneras till välgörenhet.
Bedragarna framstår som trovärdiga genom att hävda att det finansiella bedrägeriet avslöjats tack vare utredningar av ECC-nätverket i samarbete med den finansiella tillsynsmyndigheten och Europeiska centralbanken (ECB). De hävdar också att de har ett nära samarbete med Interpol.
Varken vi på Konsument Europa eller ECC-nätverket kontaktar konsumenter för att begära betalningar eller be om personlig information. Vi erbjuder heller inga tjänster för att återfå förlorade pengar.
Om du blir kontaktad av dessa bedragare ska du:
Avbryta all kommunikation,
inte lämna ut personlig information,
kontakta polisen.
Source: ECC Sweden