Tvistlösning

ECC-nätverket informerar och ger råd till konsumenter och kan i vissa fall hjälpa till genom att försöka medla mellan konsumenten och företaget. Medlingen är alltid frivillig, vilket betyder att företaget måste vilja delta för att det ska fungera. Eftersom nätverket inte har någon möjlighet att tvinga fram en lösning kan inte alla ärenden avslutas med ett resultat. I vissa situationer kan det därför behövas att ärendet prövas i domstol eller ett alternativ till en domstol.

Alternativ tvistlösning och tvistlösning i domstol

Om ärendet behöver prövas eller näringsidkaren inte samarbetar eller svarar, kan rådgivarna informera om alternativa möjligheter att gå vidare med ärendet. Det kan ske i en klagonämnd eller liknande tvistlösning utanför domstol (ADR/Alternative Dispute Resolution) eller i domstol i ett europeiskt småmålsförfarande. Om företaget har godkänt kravet, men ändå inte betalar kan konsumenten överväga ett europeiskt betalningsföreläggande.

Om konsumenters möjlighet till prövning i EU på Europeiska kommissionens webbplats

Om europeiskt betalningsföreläggande hos Ditt Europa

Om europeiskt småmålsförfarande hos Ditt Europa

I gränsöverskridande finansiella tvister kan man vända sig till FIN-NET för vägledning om var tvisten kan behandlas. FIN-NET är ett nätverk av klagonämnder och organisationer för lösning av finansiella tvister.

Om FIN-net på Europeiska kommissionens webbplats