EU intensifierar kampen mot konsumentbedrägerier på nätet

Nyhet: Publicerad 25 februari 2025

Under 2024 utsattes nästan hälften av EU:s konsumenter för någon form av bedrägeri online.

Nätbedrägerier blir alltmer sofistikerade och drabbar miljontals konsumenter i hela Europa. För att stärka skyddet och förbättra samarbetet mellan olika myndigheter har EU-kommissionen samlat experter från hela Europa för att diskutera effektiva åtgärder mot nya former av bedrägerier.

Tillsynsmyndigheter och brottsbekämpande aktörer i samverkan

Vid en nyligen genomförd expertworkshop samlades representanter från, European Consumer Centres (ECC-Nätverket), Consumer Protection Cooperation Network (CPC), Europol och nationella brottsbekämpande myndigheter. Syftet var att utbyta kunskap om verktyg och metoder för att upptäcka och bekämpa bedrägerier, inklusive de som drivs av AI.

EU:s konsumentkommissionär Michael McGrath betonar vikten av samarbete:

”Bedrägerier på nätet hotar inte bara den europeiska ekonomin utan orsakar också stort ekonomiskt och psykiskt lidande för konsumenter. För att effektivt bekämpa dessa brott måste alla aktörer arbeta tillsammans och anpassa sig till nya metoder som bedragare använder.”

Stärkta verktyg för att bekämpa bedrägerier

Under workshoppen diskuterades hur tillsynsmyndigheter kan använda och vidareutveckla befintliga IT-verktyg för att förbättra informationsutbytet mellan konsumentskyddsmyndigheter och brottsbekämpande instanser. Ett av målen är att identifiera och övervaka nya trender för att snabbt kunna vidta åtgärder.

Nästa steg i arbetet

Nästa månad kommer EU-kommissionen att offentliggöra 2025 Consumer Conditions Scoreboard. Den ger en översikt över konsumenters attityder, beteenden och erfarenheter i EU – inklusive uppgifter om förekomsten av bedrägerier.

Genom ökat samarbete och förbättrade verktyg arbetar EU och dess medlemsländer för att skapa en tryggare digital marknad och ge konsumenter bättre skydd mot bedrägerier på nätet.

Läs mer på EU-kommissionens webbplats på engelska om att Commission gathers key European enforcement network and stakeholders to fight online consumer fraud

Källa: Konsument Europa

Till alla nyheter