Billiga fynd eller dyra lärdomar?
Nyhet: Publicerad 4 juni 2025
Fynd till vrakpriser lockar allt fler att handla online, men bakom de låga priserna döljer sig ofta en affärsmodell som kan skapa problem.
Vår juridiska rådgivare Amelie har gjort en djupdykning i vad det kan innebära för konsumenter.
- Det är lätt att lockas av oändliga flöden av reor och ”unika erbjudanden” i sociala medier och på webben. Ett par skor som påminner starkt om ett känt varumärke säljs för en bråkdel av originalpriset och rean påstås bara gälla idag, trots att den pågår året om. Vid första anblick kan det framstå som ett riktigt kap för konsumenten, berättar Amelie.
Digitaliseringen har på kort tid förändrat konsumenters köpmönster. De kan idag sköta betalningar, följa trender och genomföra köp direkt från mobilen utan att behöva lämna soffan. Stora aktörer har flyttat sitt fokus från fysiska butiker till digitala plattformar, där kampen om uppmärksamheten sker via riktade kampanjer, massutskick och sociala medier. I denna miljö har nya affärsmodeller vuxit fram, varav vissa befinner sig i en juridisk gråzon där konsumenträttsliga problem ofta uppstår.
Webbutik utan lager
En av dessa affärsmodeller kallas dropshipping. Den bygger på att en aktör driver en webbutik utan eget lager och i stället vidarebefordrar beställningar till en tredje part, ofta en leverantör i ett land utanför EU. För konsumenten framställs det ofta som att köpet görs från en svensk aktör, men i praktiken skickas varan direkt från exempelvis en fabrik i Kina.
- Många av dessa produkter säljs till låga priser och marknadsförs med ständiga rabatter, såsom ”80 % rabatt vid köp nu”. I ett läge där hushållens köpkraft minskar blir dessa erbjudanden särskilt lockande, säger Amelie.
Trots attraktiva priser skapar affärsmodellen ofta problem för konsumenter. Konsument Europa får regelbundet in ärenden där produkten inte motsvarar förväntningarna, där det är svårt eller omöjligt att returnera varan eller där returen ska ske på konsumentens bekostnad till en adress i Kina.
- I vissa fall saknas till och med kontaktuppgifter till säljaren, vilket lämnar konsumenten utan möjlighet att få rättelse vilket gör att många konsumenter vänder sig till oss på Konsument Europa för att få hjälp, säger Amelie.
Kan bli dyr lärdom
Dropshipping kan innebära låga priser, men innebär också betydande risker för konsumenter. Det finns problem gäller produktkvalitet, returhantering och reklamationsmöjligheter, men genom att vara uppmärksam och granska erbjudanden innan ett köp kan många av problem undvikas.