AdWiseOnline hjälper föräldrar och lärare att guida barn i den digitala världen
Nyhet: Publicerad 10 januari 2025
I dagens digitala landskap utsätts konsumenter dagligen för digitala annonser. För att öka medvetenheten om digital marknadsföring och dess påverkan på konsumenter startar nu en EU-omfattande kampanj, AdWiseOnline.
Kampanjen syftar till att öka medvetenheten kring just digital marknadsföring, framför allt mot barn och ungdomar. Den ständiga exponeringen av annonser och liknande kan påverka våra köpbeslut och beteenden som konsumenter, ofta utan att vi är medvetna om det. AdWiseOnline har som mål att ge konsumenter, föräldrar och lärare de verktyg de behöver för att förstå och kritiskt granska digital reklam.
I kampanjen erbjuds en rad olika material för att sprida kunskap om ämnet. Materialen är utformade för att vara både lättillgängliga och informativa, så att konsumenter kan få den kunskap som behövs för att fatta välgrundade beslut online.
Vill du veta mer? På Better Internet for Kids finns mer information och material från kampanjen. Läs mer på engelska om AdWiseOnline2025: AdWiseOnline guide: Be wise - Outsmart online ads and traps!
Konsument Europa och ECC-nätverket stödjer initiativ som AdWiseOnline och uppmuntrar konsumenter att utbilda sig om digital marknadsföring för att kunna fatta välgrundade beslut i den digitala miljön. Genom ökad medvetenhet och kunskap kan konsumenter skydda sig och säkerställa en tryggare digital upplevelse.
Källa: Konsument Europa