7,5 miljoner euro tillbaka till konsumenter under 2024
Nyhet: Publicerad 9 maj 2025
7,5 miljoner euro återbetalades till konsumenter under 2024, tack vare hjälp från ECC-nätverket. Bakom resultaten står ett långsiktigt arbete för att hjälpa konsumenter att få rätt.
Hjälp till konsumenter i hela EU
Under 20 år har ECC-nätverket, där Konsument Europa ingår, bistått konsumenter som haft problem med köp av varor eller tjänster inom EU. Under 2024 assisterade nätverket fler än 134 000 konsumenter, både genom att svara på frågor och hantera klagomål, en ökning med 10 000 ärenden jämfört med året innan.
Nästan 6 av 10 gränsöverskridande klagomål från konsumenter löstes direkt av ECC-centren, utan att ärendet behövde gå vidare till domstol. Totalt fick konsumenterna tillbaka över 7,5 miljoner euro.
Juridiska experter löser tvister
Bakom framgångarna står 150 juridiska experter som arbetar i 29 länder. Deras arbete gör det möjligt att nå snabba och smidiga lösningar, ofta genom förlikning utanför domstol.
Tre vanligaste frågeområden
Konsument Europa besvarade under 2024 drygt 9 500 ärenden, vilket är en ökning med mer än 3 000 ärenden jämfört med 2023. Tre områden dominerar bland frågorna:
Flygfrågor: Inställda eller försenade flyg, förlorat bagage och andra problem kopplade till flygresor.
Uppsägningstjänster: Konsumenter som trott att de sagt upp prenumerationer eller abonnemang men istället fastnat i bindningar eller oväntade kostnader.
E-handel: Frågor om köp av exempelvis kläder online, ofta via dropshippingsajter.
En del av EU:s grundidé
Den 9 maj firas Europadagen, som påminner oss om fred, samarbete och gemenskap mellan EU:s medlemsländer. ECC-nätverkets arbete knyter direkt an till dessa värden genom att hjälpa konsumenter över gränserna och stärka förtroendet för den inre marknaden. Genom detta bidrar nätverket till att göra EU:s grundtanke verklig i vardagen
Vill du veta mer?
Se ECC-nätverkets sammanfattande video på YouTube: ECC-Net Report - 2024 in review