This section is not available in English
If you want to read the latest news in English, please visit the website of the European Commission. Go to the European Commission's website
Många nätbutiker som säljer second hand-varor brister i information om konsumenträttigheter
Nyhet: Publicerad 21 mars 2025
En EU-granskning av 356 näthandlare som säljer varor second hand, visar att 52 procent potentiellt bryter mot konsumentlagstiftningen. Syftet med just denna samordnade tillsynsåtgärd var att kontrollera om näthandlarna följer EU:s konsumentlagstiftning.
Vanliga brister inkluderar:
40 % informerade inte tydligt om ångerrätten.
45 % upplyste inte om rätten att returnera defekta varor.
57 % följde inte garantikravet på minst ett år.
34 % använde tveksamma miljöpåståenden.
5 % saknade korrekt information om sin identitet.
Granskningen genomfördes i samarbete inom nätverket för konsumentskyddssamarbete (CPC), som arbetar för att säkerställa efterlevnad av EU:s konsumentlagstiftning. Med stöd av EU-kommissionen samordnar CPC-nätverket insatser för att identifiera och åtgärda överträdelser på den inre marknaden.
Michael McGrath, kommissionär med ansvar för demokrati, rättsliga frågor, rättsstatsprincipen och konsumentskydd säger:
”Begagnade varor har en viktig roll i den cirkulära ekonomin. Det är viktigt att alla säljare, dvs. även de som säljer begagnade varor, respekterar konsumenternas rättigheter. Resultaten av vår senaste samordnade tillsynsåtgärd visar att så inte alltid är fallet. Jag uppmanar alla berörda säljare att se till att de följer EU:s konsumentlagstiftning.”
Konsumentmyndigheterna i 25 EU-länder samt Island och Norge, kommer nu att besluta om åtgärder ska vidtas mot de 185 näthandlare som identifierats för ytterligare utredning och kräva efterlevnad av reglerna i enlighet med sina nationella förfaranden.
Information om insatsen finns på EU-kommissionens webbplats Näthandlare ger inte konsumenter korrekt information om ångerrätten
Source: ECC Sweden