This section is not available in English
If you want to read the latest news in English, please visit the website of the European Commission. Go to the European Commission's website
Efter dialog med kommissionen: fler onlineresebyråer återbetalar inom 14 dagar
Nyhet: Publicerad 22 augusti 2025
Expedia och Lastminute.com lovar att tydligare informera resenärer om deras rättigheter och återbetala biljetter inom 14 dagar vid inställda flyg, efter dialog med EU-kommissionen och nationella konsumentmyndigheternas nätverk för konsumentskyddssamarbete (CPC).
Den EU-koordinerade insatsen som leddes av Konsumentverket, bygger på en motsvarande dialog från 2023 som syftade till att uppmuntra onlineresebyråer att frivilligt införa metoder som stärker konsumenternas skydd och kunskap om sina rättigheter samt plattformens efterlevnad av EU-lagstiftningen.
I dialogen från 2023 ingick Edreams ODIGEO, Etraveli Group och Kiwi.com. Detta innebär att totalt fem stora onlineresebyråer nu säger sig uppfylla löftet om återbetalning inom 14 dagar.
Dialogen har syftat till att uppmuntra onlineresebyråer att på frivillig väg stärka konsumentskyddet och leva upp till EU-rätten på området. Konsumenterna kommer att få tydlig information om sina lagstadgade rättigheter till ombokning eller återbetalning i fall där flygbolaget ställer in sina flygningar. De kommer också att informeras tydligt om flygningen ställdes in.
Nätverket av europeiska konsumentskyddsmyndigheter (CPC) kommer att övervaka om Expedia och Lastminute.com har genomfört åtagandena korrekt inom den överenskomna tidsramen. Nätverket kommer också att fortsätta att övervaka genomförandet av åtagandena från Edreams ODIGEO, Etraveli Group och Kiwi.com. Nätverket kommer dessutom att fortsätta att främja dessa åtaganden till andra onlineresebyråer.